Εκλογές: Πόσα χρήματα μπορούν να ξοδέψουν οι υποψήφιοι, τι απαγορεύεται

Οι δαπάνες των υποψήφιων περιφερειαρχών αλλά και δημάρχων έχουν το ίδιο όριο με τις αντίστοιχες των περιφερειακών και δημοτικών συμβούλων

Εκλογές: Πόσα χρήματα μπορούν να ξοδέψουν οι υποψήφιοι, τι απαγορεύεται . Οι δαπάνες των υποψήφιων περιφερειαρχών …

Πόσα χρήματα μπορούν να δαπανήσουν οι υποψήφιοι και οι συνδυασμοί τους σε δήμους και περιφέρειες και από πού θα πρέπει να προέρχεται η χρηματοδότησή τους, ορίζεται σε εγκύκλιο που εξέδωσε χθες το υπουργείο Εσωτερικών.

Το όριο για τις δαπάνες των υποψηφίων προσαρμόζεται ανάλογα με τον πληθυσμό της εκλογικής περιφέρειας.

Ετσι, για τους υποψήφιους στις περιφερειακές εκλογές, οι οποίοι θέτουν υποψηφιότητα σε περιοχές μέχρι 100.000 κατοίκων, το όριο δαπανών φτάνει τα 2.500 ευρώ.

Αντίστοιχα, για εκείνους σε εκλογικές περιφέρειες μέχρι 150.000 κατοίκους, το ποσό αγγίζει τα 3.000 και σε περιοχές μέχρι 200.000 κατοίκους τα 3.500 ευρώ.

Στην περίπτωση των εκλογικών περιφερειών με πληθυσμό άνω των 200.000 κατοίκων, το ανώτατο όριο αυξάνεται με βάση συντελεστή, ο οποίος ορίζεται στην εγκύκλιο.

Την ίδια στιγμή, το ανώτατο όριο δαπανών για τους υποψήφιους στις δημοτικές εκλογές για δήμους έως 30.000 κατοίκους φτάνει τα 1.500 ευρώ, για δήμους μέχρι 60.000 κατοίκους τα 2.000 ευρώ ενώ για δήμους από 100.000 μέχρι 200.000 κατοίκους το όριο κυμαίνεται από 2.500 – 3.500 ευρώ.

Θα πρέπει να επισημανθεί πως οι δαπάνες των υποψήφιων περιφερειαρχών αλλά και δημάρχων έχουν το ίδιο όριο με τις αντίστοιχες των περιφερειακών και δημοτικών συμβούλων.

Στην εγκύκλιο, πάντως, καθορίζονται και οι πηγές χρηματοδότησης, δηλαδή από φυσικά πρόσωπα αλλά και από πολιτικά κόμματα ή και συνασπισμό κομμάτων.

Στα έσοδα, δε, περιλαμβάνονται και τα ποσά που προέρχονται από τη διάθεση ονομαστικοποιημένων διπλότυπων εισιτηρίων εκδηλώσεων.

Απαγορεύσεις

Ωστόσο, απαγορεύεται η χρηματοδότηση και κάθε είδους παροχές προς περιφερειακούς και δημοτικούς συνδυασμούς και προς υποψήφιους περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους από φυσικά πρόσωπα που είναι οφειλέτες των οικείων ΟΤΑ για ποσό άνω των 1.000 ευρώ, από ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και ιδρύματα, από ΟΤΑ κάθε βαθμού, ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ αυτών.

Παράλληλα, δεν επιτρέπεται η χρηματοδότηση από φυσικά πρόσωπα, τα οποία είναι υπάλληλοι των οικείων ΟΤΑ ή των αντιστοίχων νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου αυτών καθώς και από φυσικά πρόσωπα, τα οποία είναι ιδιοκτήτες ή εκδότες ημερησίων ή περιοδικών εντύπων πανελλήνιας ή τοπικής κυκλοφορίας ή ιδιοκτήτες ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών ή ιδιοκτήτες διαδικτυακών και τηλεπικοινωνιακών φορέων, καθώς και από συζύγους και κατιόντες αυτών.

Επισημαίνεται δε, πως δεν επιτρέπεται η λήψη τραπεζικών δανείων με σκοπό τη χρηματοδότηση συνδυασμών και υποψηφίων.

Διευκρινίζεται ότι το ανώτατο όριο χρηματοδότησης των συνδυασμών και των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, από το ίδιο φυσικό πρόσωπο ορίζεται έως τα 2.000 ευρώ για τους συνδυασμούς και έως 500 ευρώ για τους υποψήφιους. Στην εγκύκλιο καθορίζεται και η προβολή που θα πρέπει να έχουν οι υποψήφιοι στα ΜΜΕ και στο Διαδίκτυο (με εξαίρεση τις προσωπικές ιστοσελίδες τους). Ως προεκλογική περίοδος, λοιπόν, εκλαμβάνεται το χρονικό διάστημα των 30 ημερών που προηγείται της ημέρας των εκλογών.

Ολη η διαδικασία

Στην εγκύκλιο περιγράφεται αναλυτικά όλη η διαδικασία που αφορά την διεξαγωγή των Δημοτικών εκλογών του Μαΐου εξέδωσε του Υπουργείο Εσωτερικών.

Πέραν της εφαρμογής του εκλογικού συστήματος της απλής αναλογικής, οι βασικές αλλαγές που επιφέρει ο ν.4555/2018 και οι οποίες θα εφαρμοστούν κατά τις προσεχείς δημοτικές εκλογές, συνοψίζονται στα εξής:

α) Αποσυνδέεται η ανάδειξη των οργάνων διοίκησης των κοινοτήτων από τους συνδυασμούς που μετέχουν στη διαδικασία ανάδειξης των δημοτικών αρχών και προβλέπεται η εκλογή των οργάνων κοινότητας σε χωριστή κάλπη.

β) Για πρώτη φορά εισάγεται το δικαίωμα του εκλέγειν στους νέους 17 ετών.

γ) Οι πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δύνανται να θέτουν υποψηφιότητα και για μονοπρόσωπα όργανα διοίκησης, και ειδικότερα για το αξίωμα του Δημάρχου και του Προέδρου Κοινότητας έως και 300 κατοίκους.

δ) Δεν υφίσταται υποψηφιότητα για το αξίωμα του «προέδρου του συμβουλίου κοινότητας άνω των 300 κατοίκων», καθώς όλοι ο υποψήφιοι στις κοινότητες αυτές είναι υποψήφιοι σύμβουλοι. Ο πρόεδρος του συμβουλίου της κοινότητας άνω των 300 κατοίκων εκλέγεται έμμεσα από τους συμβούλους τηςοικείας Κοινότητας, μεταξύ των πρώτων συμβούλων σε σταυρούς προτίμησης των δύο πρώτων σε δύναμη συνδυασμών της κοινότητας.

ε) Προβλέπεται η εκλογή προέδρων των κοινοτήτων με μόνιμο πληθυσμό έως τριακοσίων (300) κατοίκων, με χωριστή κάλπη και με ενιαίο ψηφοδέλτιο όλων των μεμονωμένων υποψηφίων.

στ) Λαμβάνεται για πρώτη φορά υπόψη ο «μόνιμος πληθυσμός» της χώρας, για την εφαρμογή των διατάξεων που διέπουν την οργάνωση και λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης, αντικαθιστώντας τον «πραγματικό πληθυσμό», που ίσχυε μέχρι σήμερα.

Με την παρούσα εγκύκλιο δίνονται όλες οι απαραίτητες διευκρινίσεις για τη διαδικασία διενέργειας των δημοτικών εκλογών, με τον κατά το δυνατόν απλούστερο και συστηματικότερο τρόπο.

Επίσης, κρίθηκε αναγκαία η παράθεση Παραρτήματος, στο οποίο, εκτός από τον Πίνακα με τις κρίσιμες εκλογικές προθεσμίες και το σύνολο της εκλογικής νομοθεσίας σε κωδικοποιημένη μορφή, παρουσιάζονται πρότυπα Υπεύθυνων Δηλώσεων για κάθε ενέργεια που προβλέπει η εκλογική διαδικασία.

Τα σχόλια είναι κλειστά.