Ιερές παντόφλες, κάστανα και άγια ρούχα ή πώς τα είδωλα της θρησκείας μας κρατάνε πίσω

Κοσμοσυρροή για την ιερή παντόφλα, όπως παλιότερα και για το αγιασμένο βρασμένο κάστανο. Αλλο ελπίδα, άλλο δέσμιοι των ειδώλων
Δεν είναι τρολάρισμα, δεν είναι fake news και σε καμιά περίπτωση δεν είναι αστείο για να κοροϊδεύουμε. Αλλά είναι η πιο σοβαρή είδηση – ένδειξη της κατάστασης που επικρατεί στην ελληνική κοινωνία.

Διαβάζουμε, λοιπόν, ότι την Κυριακή παρατηρήθηκε κοσμοσυρροή σε εκκλησία της Κοζάνης, όπου χοροστάτησε και ολόκληρος Μητροπολίτης, επειδή είχε εκτεθεί σε λαϊκό προσκύνημα η… παντόφλα του Αγίου Σπυρίδωνα που έφτασε από την Κέρκυρα.

Πλήθος πιστών προσκύνησαν την παντόφλα του Αγίου που βρισκόταν σε ειδική γυάλινη βιτρίνα και φυσικά… άφησαν και τον οβολό τους.

Να θυμίσουμε ότι εκτός της παντόφλας που κάποιοι – πολλοί- πιστοί εκστασιάζονται βλέποντάς της και πιστεύουν ότι θα λυθούν τα προβλήματά τους, έχουν κατά καιρούς εκτεθεί και άλλα… ιερά αντικείμενα.

Όπως π.χ. το… ιερό κάστανο σε εκκλησία του Αγρινίου. Η παράδοση λέει ότι ο Αγιος Παϊσιος είχε δώσει σε φοιτητές στο Αγρίνιο κάστανα πριν από καμιά 30αριά χρόνια. Ηταν βρασμένα και ευλογημένα, κάποιος από αυτούς δεν τα έφαγε αλλά κράτησε ένα κάστανο και αυτό παραμένει… αναλλοίωτο ανά τα χρόνια, επομένως είναι θαύμα.

Ο φοιτητής έγινε ιερέας και αποφάσισε κάποια στιγμή να εκθέσει το ιερό κάστανο και να προσκυνήσουν χιλιάδες πιστοί.

Οσο για την παντόφλα; Δεν είναι τωρινό φαινόμενο. Εχει γίνει ολόκληρη λιτανεία παλιότερα στη Λαμία και σε άλλες περιοχές. Και δεν είναι το μόνο αντικείμενο που θεωρείται ότι κάνει… θαύματα.

Κατά καιρούς οι πιστοί έχουν προσκυνήσει ιερά στυλό, ιερά μπουκαλάκια με κάποιο «άγιο» υγρό, βεβαίως λείψανα Αγίων, την Τίμια Ζώνη της Παναγίας, την Τίμια Εσθήτα της, τον Μανδύα του Αγίου Δημητριου, το ραβδί του Μωυσή, ένα χάλκινο φίδι, την Κιβωτό της Διαθήκης με την οποία έπεσαν τα τείχη της Ιεριχούς.

Ακόμη και η σκιά ενός Αγίου κάνει θαύματα, ενώ είναι γνωστά τα ιερά φιδάκια της Παναγίας που βγαίνουν στην Κεφαλλονιά ή οι δακρύζουσες κατά καιρούς εικόνες που γιατρεύουν αρρώστιες.

Και όλα αυτά έρχονται να συνδυαστούν με το «μαγαζί» που έστησε τα τελευταία χρόνια στο Λυκαβηττό ο παπάς Δημήτριος Λουπασάκης που έβγαζε και… ιερό Σταυρό ο οποίος γιάτρευε αρρώστους κι έκανε θαύματα, αλλά προκάλεσε την μήνιν ακόμη και του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου.

Όχι, δεν κρίνουμε την πίστη των ανθρώπων. Την ανάγκη τους να πιαστούν από κάτι υπερφυσικό, υπερβατικό, έξω από τα ανθρώπινα και τα γήινα.

Δεν κρίνουμε τους πιστούς που ελπίζουν σε ένα θαύμα ή που έχουν δει θαύμα, ακόμη κι αν αυτό είναι αμφισβητούμενο.

Αυτό που πρέπει να κριθεί είναι η προσπάθεια εκμετάλλευσης αυτής της πίστης. Η δημιουργία παραμάγαζων μέσα στην Εκκλησία που επιχειρεί να «απομυζήσει» υλικά και πνευματικά τους ανθρώπους.

Τα ιερά κάστανα

Διότι η Εκκλησία για όποιον πιστεύει είναι κάτι περισσότερο από παντόφλες και βρασμένα κάστανα. Είναι από μόνη της η θρησκεία μια υπερβατική διαδικασία την οποία οι πιστοί δεν θέλουν να αναλύσουν, θέλουν να την αισθάνονται, να τη βιώνουν όπως αυτοί πιστεύουν.

Κι αν κάποιος νομίζει ότι λύνονται τα προβλήματά τους ή προσδοκά σε θαύματα έχοντας βαθιά πίστη σε κάποια θρησκεία, δικαίωμά του. Δεν μπορεί, όμως, η Εκκλησία να γίνεται εμπορική επιχείρηση στην οποία ελεύθερα κάποιοι βγάζουν χρήματα ή αποκτούν εξουσία. Πρέπει να μπαίνουν κανόνες οι οποίοι θα προστατεύουν και την πνευματικότητα και την προσφορά της Εκκλησίας αλλά και τους ίδιους τους πιστούς.

Η εκμετάλλευση της πίστης, της ελπίδας ή της απόγνωσης των ανθρώπων μπροστά σε μια δύσκολη στιγμή είναι η χειρότερη μορφή που μπορεί να πάρει κάθε θρησκεία. Και αυτό πρέπει να το σταματήσουν οι ίδιοι οι Ιεράρχες και οι ιερείς που υπηρετούν την Εκκλησία. Αφήνοντας ανεξέλεγκτα τέτοια φαινόμενα απλά σπρώχνουν το λαό σε καταστάσεις που μπορεί να καταστούν επικίνδυνες.

Πόσες και πόσες φορές δεν έχουμε δει ότι η πίστη κυριάρχησε της επιστήμης και τελικά ασθενείς οδηγήθηκαν στο θάνατο;

Πόσες και πόσες η ειδωλολατρία της χριστιανικής θρησκείας οδηγεί σε ακραίες και ανεξέλεγκτες καταστάσεις;

Η απόφαση της Ιεραρχίας να απομακρύνει από τους Αγίους Ισιδώρους του Λυκαβηττού τον ιερά Λουπασάκη είναι ένα μήνυμα ότι δεν μπορεί να ανέχεται εκείνους που εκμεταλλεύονται την πίστη για ίδιον όφελος.

Ισως μια μεγαλύτερη προσπάθεια στο να απομακρυνθούν περιπτώσεις όπως οι παντόφλες, τα στυλό ή τα κάστανα, θα έκαναν πιο κρυστάλλινη την Εκκλησία και πιο βαθιά την πίστη. Πίστη στο υπερβατικό, στο ανεξήγητο, στο ελπιδοφόρο κι όχι στο κάθε λογής εμπόρευμα που μπορεί να εκτίθεται για τους γνωστούς λόγους.

Η Εκκλησία δεν έχει ανάγκη από τέτοιου είδους μάρκετινγκ. Σε καμιά περίπτωση. Πρέπει να βάζει πάνω απ’ όλα τον άνθρωπο και να τον βοηθά να γλιτώσει από τους δαίμονές του.

Γιατί όπως είπε και ο… άγιος Νίκος Καζαντζάκης, όχι ο άθεος όπως πολλοί πιστεύουν: «Σωτηρία θα πει να λυτρωθείς από όλους τους σωτήρες. Αυτή είναι η ανώτατη λευτεριά, η πιο αψηλή, όπου με δυσκολία αναπνέει ο άνθρωπος. Αντέχεις;»

Αντέχουμε, λοιπόν, να αποτινάξουμε τα… ψευτο-ιερά δεσμά που κρατάνε πίσω;https://www.in.gr/author/vkanellis/

Τα σχόλια είναι κλειστά.