Κρήτη:Θεατρική-μουσική παράσταση ΤΑ «ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ»!.. ΜΙΑ ΡΕΜΠΕΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

Ο Ευαγγελιστής Μάρκος Βαμβακάρης
συναντά τον Αρχάγγελο Μιχαήλ Γενίτσαρη

Κείμενα – μουσική επιμέλεια: Λάμπρος Λιάβας
Σκηνοθεσία – Ερμηνεία: Τάκης Χρυσικάκος

Διοργάνωση: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ
ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΙΣΟΔΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ

ΠΕΜΠΤΗ 24 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022, ώρα 21:00
ΧΑΝΙΑ – Θέατρο «Μίκης Θεοδωράκης»
Mε την υποστήριξη του Δήμου Χανίων

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 25 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022, ώρα 20:30
ΡΕΘΥΜΝΟ – Σπίτι Πολιτισμού
Με την υποστήριξη του Δήμου Ρεθύμνης

ΣΑΒΒΑΤΟ 26 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022, ώρα 21:00
ΗΡΑΚΛΕΙΟ – Κινηματοθέατρο «Αστόρια»

ΚΥΡΙΑΚΗ 27 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022, ώρα 20:00
ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ – Θέατρο «Μελίνα Μερκούρη»
Με την υποστήριξη του Δήμου Ιεράπετρας

Η Περιφέρεια Κρήτης στηρίζει και παρουσιάζει μια πολύ ξεχωριστή θεατρική-μουσική παράσταση με τον Τάκη Χρυσικάκο και τον Λάμπρο Λιάβα, που θα κάνει πρεμιέρα στην Κρήτη περιοδεύοντας από 24 έως 27 Νοεμβρίου σε Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο και Ιεράπετρα, ελεύθερη είσοδο για τους πολίτες
Η παράσταση με τίτλο: Τα «Κατά Μάρκον»!.. Μια Ρεμπέτικη Λειτουργία ερευνά και προβάλει τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες που γέννησαν την παράδοση του Ρεμπέτικου και προσδιόρισαν το ύφος και το ήθος του. Αφετηρία αποτελούν οι δραματοποιημένες αφηγήσεις δύο από τους κορυφαίους ρεμπέτες, του Μάρκου Βαμβακάρη και του Μιχάλη Γενίτσαρη, από τις αρχές του 20ου αιώνα έως τη δεκαετία του ’60, καθώς και άλλα αντιπροσωπευτικά κείμενα της περιόδου.
Μέσα από τις μνήμες, τις διηγήσεις και τα τραγούδια τους, ξεκινάμε από την παλιά Σύρα του Μάρκου, για να καταλήξουμε στον Πειραιά της εποχής του Μεσοπολέμου, όπου η σμυρναίικη σχολή παραχωρεί τη θέση της στο πειραιώτικο ρεμπέτικο. Σε μιαν εποχή κρίσιμη και μεταβατική, με τους πρόσφυγες και τους εργάτες του λιμανιού να εξωθούνται στο περιθώριο, παρακολουθούμε τη μύησή τους στον κόσμο της «πιάτσας» και τη γεμάτη πάθος κι ένταση ζωή του ρεμπέτη, με την ιδιαίτερη ιδεολογία, τις αξίες και τα σύμβολά της. Κύριο μέσο έκφρασης και σύμβολο ταυτότητας αυτού του κόσμου αποτελούν το τραγούδι, η μουσική και ο χορός, μέσα από τα οποία γίνεται και η αντίστοιχη «μύηση» του θεατή στο ύφος και το ήθος του κλασικού Ρεμπέτικου.
Στον θεατρικό μονόλογο των δύο πρωταγωνιστών ξεδιπλώνονται η ξεχωριστή θέση και ο ρόλος των μουσικών ανάμεσα στους μάγκες, η τελετουργία του καφενείου και του τεκέ, η βιωματική σχέση με το μπουζούκι, η σημειολογία του ζεϊμπέκικου, το κυνηγητό από την αστυνομία, η λογοκρισία και οι εκτοπισμοί από τη δικτατορία του Μεταξά, ο ρόλος της δισκογραφίας, η διαφοροποίηση στην επιτέλεση του Ρεμπέτικου μετά τον Πόλεμο με την αστικοποίηση και το πέρασμα στους επώνυμους δεξιοτέχνες-σταρ του τραγουδιού.
Η όλη θεατρική προσέγγιση αποδίδει ιδιαίτερη έμφαση στον «τελετουργικό» χαρακτήρα της επιτέλεσης του Ρεμπέτικου, με τη δομή της παράστασης και τη διαμόρφωση του σκηνικού χώρου να υποβάλλουν την ατμόσφαιρα μιας «Λαϊκής Λειτουργίας», όπου «ο Ευαγγελιστής Μάρκος (Βαμβακάρης) συναντά τον Αρχάγγελο Μιχαήλ (Γενίτσαρη)»!
Τις αφηγήσεις των δύο κορυφαίων ρεμπετών ζωντανεύει επί σκηνής ο Τάκης Χρυσικάκος, που υπογράφει και τη σκηνοθεσία της παράστασης.
Την ιστορική-μουσικολογική έρευνα, τα κείμενα και τη μουσική επιμέλεια υπογράφει ο Λάμπρος Λιάβας, καθηγητής εθνομουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος στην έναρξη της παράστασης παρουσιάζει στους θεατές τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που διαμόρφωσαν το κλασικό Ρεμπέτικο ως ταυτότητα και μνήμη του ελληνικού μουσικού πολιτισμού αλλά και ως μέρος της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας (με απόφαση της Ουνέσκο το 2017).
Οι προβολές της παράστασης προέρχονται (ευγενική παραχώρηση) από πίνακες του Χρήστου Μποκόρου. Συμμετέχουν επίσης ο δεξιοτέχνης του μπουζουκιού Γρηγόρης Βασίλας και ο λαϊκός χορευτής Πλάτων Πιλάλης.

Τα σχόλια είναι κλειστά.