Νέος ΒΟΑΚ: Τα τσουχτερά διόδια και στις τοπικές μετακινήσεις

ΝΕΟΣ ΒΟΑΚ: ΤΑ ΤΣΟΥΧΤΕΡΑ ΔΙΟΔΙΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΤΟΠΙΚΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟ ΤΟ ΚΕΡΑΣΑΚΙ ΕΝΟΣ ΠΟΛΥΕΠΙΠΕΔΟΥ ΑΝΤΙΛΑΪΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ.

Νέος ΒΟΑΚ: Τα τσουχτερά διόδια και στις τοποικές μετακινήσεις

Η χάραξη της κυβέρνησης για τον νέο ΒΟΑΚ, καταλαμβάνει μεγάλα τμήματα του σημερινού, με έμφαση στις παρακάμψεις και των 3 μεγάλων πόλεων.

Όποιος «διαβάζει» πίσω από τους χάρτες, καταλαβαίνει, πως ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ τον λαό να πληρώνει διόδια όχι μόνο για τις υπερτοπικές αλλά και για τις τοπικές καθημερινές μετακινήσεις, για τη δουλειά, το σχολείο, τα ψώνια, τις κοινωνικές συναναστροφές.

ΌΛΟΙ οι οικισμοί Δυτικά (Γεράνι, ΔΕ Λαππαίων) και Ανατολικά (ΔΕ Αρκαδίου) για να κατεβούν στην πόλη θα πρέπει ή να συνωστίζονται στους καρόδρομους της παλιάς εθνικής ή να πληρώνουν τσουχτερά διόδια. Το ίδιο και όποιος από Περιβόλια, Μυσσίρια κλπ θέλει να παρακάμψει την κίνηση της πόλης και να βρεθεί στο Ατσιπόπουλο, τον Κουμπέ και αντίστροφα.

Οι ανακατατάξεις που θα φέρει στην καθημερινότητα, στην κατοίκηση και ζήτηση κάποιων περιοχών, στις μικροεπιχειρήσεις κλπ, θα είναι καταλυτικές.

Η νοτιότερη χάραξη, που για ξεκάρφωμα παρήγγειλε ο δήμος, άφηνε ελεύθερο τον σημερινό ΒΟΑΚ και απέτρεπε τον εισπρακτικό σχεδιασμό.

Όμως μόνο ένας αφελής θα πίστευε ότι οι κ Μαρινάκης και Νίνος και οι παρατάξεις τους θα αντιπαρατεθούν σε ένα τέτοιο θέμα στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς. Είμασταν σίγουροι πως ενώ ανάβουν φλας αριστερά, κάπου θα στρίψουν δεξιά.

Γι’ αυτό σε μια από τις συναντήσεις των επικεφαλής, που προηγήθηκαν του ΔΣ τους ρωτήσαμε: «Μα καλά αυτός ο σχεδιασμός που φέρατε ακυρώνει τα τοπικά διόδια, που είναι βασικό κυβερνητικό προαπαιτούμενο».

Τινάχτηκαν λίγο και ένας απ’ όλους λέει: «Ώστε ξέρει κι αυτός!!!». Εννοούσε πως ξέραμε κι εμείς για το άθλιο εισπρακτικό σαφάρι που ετοιμάζει κυβέρνηση και επενδυτές «για να βγαίνει κερδοφόρο το έργο». Αυτό το σαφάρι κρατούσαν μυστικό απ’ το λαό.

Βεβαίως και ξέραμε, αφού αξιοποιούμε και την επιστημονική γνώση για να αποκρυπτογραφούμε τους αντιλαϊκούς τους σχεδιασμούς, μόνο που εμείς με αυτή τη γνώση ενημερώνουμε και δεν κρατούμε μυστικά απ’ το λαό.

Η απόφαση που όλοι μαζί ψήφισαν στο ΔΣ είναι μνημείο του «εδώ παππάς, εκεί παππάς, που είναι η θέση του Δήμου;». Καταψήφισαν λεκτικά το κυβερνητικό σχέδιο αλλά το αποδέχτηκαν πρακτικά κάνοντας σε αυτό τις παρατηρήσεις τους.

Κατάθεσαν την δική τους χάραξη ακυρώνοντάς την αφού είπαν πως κατανοούν την απόρριψή της από κυβέρνηση (!!!) γιατί τάχατες είναι αργά.

Μα τότε γιατί την παρήγγειλαν; Και γιατί δεν είναι αργά για την νοτιότερη χάραξη της Επισκοπής, στην οποία επιμένουν;

Μα γιατί και με αυτήν τα διόδια συνεχίζουν να πέφτουν βροχή. ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ πλην ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ κράτησαν μυστικό απ’ το λαό πως «το κλειδί» όλων των σχεδιασμών είναι η σφιχτή θηλιά των διοδίων.

Για άλλη μια φορά οι παρατάξεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και οι ανεξάρτητοι έβαλαν πλάτη στον αντιλαϊκό σχεδιασμό. Με ξεφτισμένες αμφισημίες προσπαθούν να κατασκευάσουν άλλοθι για το επερχόμενο πολιτικό κόστος.

Στηρίζοντας τον ιδιωτικό ΒΟΑΚ στις παχυλές εισπράξεις της παράκαμψης της πόλης απεμπολούν πρακτικά την διάνοιξη νέας περιφερειακής.

Αφού η κατασκευή της οδηγεί στην απώλεια των εσόδων αυτών. Αναπόφευκτη προβάλλει η απότομη όξυνση του κυκλοφοριακού.

Το τεράστιο έλλειμα οδών διαφυγής σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης. Οι εναγώνιες αναφορές Μαρινάκη και Νίνου δείχνουν την ανησυχία τους αλλά και την επίγνωση ότι εν πολλοίς έχουν αυτοπαγιδευτεί.

Από το 1985 που άνοιξε η περί νέου ΒΟΑΚ συζήτηση, μπορούσαν με δημόσια χρηματοδότηση (χωρίς διόδια) να κατασκευαστούν όχι ένας αλλά τρείς σύγχρονοι και ασφαλείς ΒΟΑΚ.

Να έχουν γλιτώσει πολλές ανθρώπινες ζωές. Και σήμερα μπορούν. Θέλουν όμως ένα ΒΟΑΚ που δεν θα πληρωθεί από τα καπαρωμένα απ’ το κεφάλαιο, κρατικά έσοδα.

Θέλουν να τον πληρώσει ο λαός με εξτρά φορολογία στη χρήση. Ένα ΒΟΑΚ «κότα να γεννά χρυσά αυγά» στους επενδυτές αλλά και θα ισορροπεί ανάμεσα στα αντικρουόμενα συμφέροντα μερίδων του κεφαλαίου (τουριστικό, βιομηχανικό-ενεργειακό, κατασκευαστικό κλπ).

Όσο κι αν η ΝΔ δείχνει αποφασιστική δεν έχει καταφέρει ακόμη να λύσει τις αντιλαϊκές αυτές εξισώσεις.

Είναι ο πρώτος ιδιωτικοποιημένος αυτοκινητόδρομος σε νησί. Οι μεγάλοι επενδυτές θέλουν ένα ακριβό έργο για να ενδιαφερθούν. Τα κυκλοφοριακά όμως φορτία από νομό σε νομό παρά την καλοκαιρινή τους αύξηση είναι ανεπαρκή.

Στο Λασίθι που είναι ακόμη μικρότερα, σχεδιάζεται να γίνει με δημόσια χρηματοδότηση αλλά να παραχωρηθεί στα διόδια των επενδυτών!!! Βάζουν ένα πανάκριβο κόστος διοδίων (6,3 λεπτά/χλμ). Όσο το κόστος των καυσίμων!!!

Αχρηστεύουν τον παλιό ΒΟΑΚ για να αποκλειστεί κάθε εναλλακτική όδευση. Εγκλωβίζουν στα διόδια τις πλούσιες σε κίνηση παρακάμψεις των πόλεων και πλήθος άλλων τοπικών μετακινήσεων που όμως θα πριονίζουν βαθιά το λαϊκό εισόδημα. Θεσμοθετούν τα «σκιώδη διόδια» δηλ την μόνιμη επιδότηση του κρατικού Π/Υ στους επενδυτές.

Παρ’ όλα αυτά τα μεγάλα κατασκευαστικά συμφέροντα παραμένουν διστακτικά.
Θα ήταν όμως μεγάλη επιπολαιότητα να πιστέψουμε πως όλη αυτή η φασαρία γίνεται μόνο και μόνο για την ιδιωτικοποίηση ενός δρόμου και την είσπραξη των διοδίων. Επιμένουν στον ΒΟΑΚ γιατί είναι αναγκαίος στο γενικότερο φιλόδοξο σχεδιασμό που για το δικό της συμφέρον έχει η αστική τάξη της χώρας για το νησί.

Ανάπτυξη που, όπως πάντα, υποτίθεται είναι για όλους αλλά αποδεικνύεται στη συνέχεια ότι είναι για όλο και λιγότερους. Κι επειδή «η καλή μέρα φαίνεται απ’ το πρωί» αν ήταν για όλους και η χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ δεν θα έπεφτε στις πλάτες του λαού.

Η γεωστρατηγική θέση της Κρήτης εν δυνάμει την καθιστά σημαντικό ενεργειακό κόμβο για τα μονοπώλια των υδρογονανθράκων, των ΑΠΕ, των καλωδίων αλλά και δυνητικό κόμβο μεταφόρτωσης για τις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές.

Αποτελεί ήδη Αμερικανονατοϊκό κέντρο (Σούδα) στρατιωτικού ελέγχου της ευρύτερης περιοχής, που αναβαθμίζεται ιδιαίτερα μετά την νέα ελληνοαμερικανική συμφωνία.

Ο ανταγωνισμός στον ήδη ισχυρό τουριστικό κλάδο απαιτεί ακόμη μεγαλύτερες επενδύσεις σε πεντάστερα αλλά και στον εξειδικευμένο θεματικό τουρισμό κυρίως στην ενδοχώρα. Στην ήδη σημαντική και ως ένα βαθμό εξωστρεφή αγροτική κτηνοτροφική παραγωγή, θέλουν μεγάλες ανταγωνιστικές εκμεταλλεύσεις. Να τελειώνουν με την διάσπαρτη ακόμη ιδιοκτησία.

Η προσέλκυση των μεγάλων κεφαλαίων που χρειάζονται παρακωλύεται όπως οι ίδιοι ομολογούν από την «χαμηλή επίδοση στην προσβασιμότητα και την απόδοση των οδικών μεταφορών».

Ο ΒΟΑΚ λοιπόν και οι υπόλοιπες συνδετήριοι δρόμοι των πόλων της καπιταλιστικής ανάπτυξης σχεδιάζονται για να υπηρετήσουν αυτούς τους σχεδιασμούς.

Αναπόσπαστο συστατικό έχουν τον εκτοπισμό των μικροπαραγωγών (βλέπε την πολύπλευρη θηλειά στους αγροτοκτηνοτρόφους), των μικροεπαγγελματιών του εμπορίου, του τουρισμού, της μεταποίησης κλπ. και την συγκέντρωση της πίτας σε πολύ λιγότερα χέρια.

Θα διευκολύνει επίσης την ακόμη μεγαλύτερη συγκέντρωση και κοινωνικών υποδομών και υπηρεσιών. Ό,τι έγινε με το λιμάνι, με το αεροδρόμιο στο Ρέθυμνο, κινδυνεύει να γίνει τώρα με το νοσοκομείο κλπ

Φυσικά θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας αλλά θα κλείσουν ίσως και περισσότερες, όπως γίνεται σε κάθε φάση συγκεντροποίησης του κεφαλαίου.

Όρος για την προσέλκυσης κεφαλαίων είναι η εξασφαλισμένη κερδοφορία τους με φτηνή και ευέλικτη εργατική δύναμη. Έχει προνοήσει γι’ αυτό το αντεργατικό νομικό οπλοστάσιο όλων των κυβερνήσεων με αποκορύφωμα τον ν Χατζηδάκη.

Οι εξελίξεις δεν πρέπει «να πιάσουν στον ύπνο» τον εργαζόμενο λαό της Κρήτης. Μαζί με την απόκρουση των διοδίων, των άλλων αρνητικών συνεπειών, την απαίτηση για ένα δημόσιο σύγχρονο και ασφαλή ΒΟΑΚ και οδικό δίκτυο συνολικά πρέπει να προετοιμαστεί σε κάθε τομέα και συνολικά για την αντιμετώπιση των ανατροπών που του ετοιμάζουν σε όφελος των λίγων.

Να συνειδητοποιήσει τις τεράστιες δυνατότητες να ικανοποιήσει τις σύγχρονες ανάγκες του. Να ζήσει μια ζωή χωρίς άγχη και ανασφάλειες. Αρκεί να πάρει ο ίδιος στα χέρια του τον σχεδιασμό του τι, πως και για ποιο σκοπό θα παραχθεί. Όσο αυτό γίνεται από την αστική τάξη τα πάντα θα είναι σε δικό της όφελος και εναντίον του.

Μανουσογιάννης Μανούσος
Δημοτικός Σύμβουλος του ΚΚΕ εκλεγμένος με την
ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ

Τα σχόλια είναι κλειστά.