Σύσκεψη Εργασίας Επιμελητηρίου και Λιμενικού Ταμείου Χανίων

«Η Γαλάζια Ανάπτυξη των Χανίων Απαιτεί Ολοκληρωμένο Στρατηγικό Σχέδιο με Αξιόπιστες Υποδομές».

Στην έδρα της Επιχειρηματικής Κοινότητας των Χανίων πραγματοποιήθηκε σύσκεψη εργασίας μεταξύ του Προέδρου του Επιμελητηρίου Χανίων, κ. Αντώνη Ροκάκη και του Προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Χανίων, κ. Δημήτρη Βιριράκη, στο πλαίσιο της τακτικής συνεργασίας των δύο φορέων με στρατηγικό στόχο την Ανάπτυξη της θαλάσσιας Οικονομίας της Δυτικής Κρήτης. Αφού πραγματοποιήθηκε απολογισμός της τρέχουσας τουριστικής περιόδου για το θαλάσσιο Τουρισμό – με έμφαση στην Κρουαζιέρα – συζητήθηκαν οι ανάγκες της έγκαιρης προετοιμασίας και βελτιωτικών παρεμβάσεων για την επόμενη χρονιά. Παράλληλα, στο επίκεντρο της συνεργασίας των δύο φορέων βρέθηκαν η πρόοδος και τα προβλήματα σε σχέση με τις προωθούμενες λιμενικές υποδομές της περιφερειακής ενότητας των Χανίων.

Το 2023 για τα Χανιά και το λιμάνι της Σούδας αποτελεί χρονιά ορόσημο για τη νέα κορυφή της Κρουαζιέρας. Οι αφίξεις επισκεπτών μέχρι τα Χριστούγεννα δεν θα διακοπούν και υπολογίζεται ότι θα καταπλευσουν συνολικά περισσοτερα απο 130 κρουαζιερόπλοια, ενώ περισσοτεροι από 200.000 εκτιμώνται οι επιβάτες με τα πληρώματα που θα συνεχίσουν να ενισχύουν τη Χανιώτικη Οικονομία (ημερησίως βασει μελετων οι επιβάτες δαπανούν στην τοπική Αγορά μ.ο. €55, ενώ τα μέλη πληρώματος μ.ο. €100). Καθώς οι έρευνες τεκμηριώνουν ότι σε υψηλό ποσοστό (80%) οι επιβάτες κρουαζιέρας επιστρέφουν και ως πελάτες ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων στα Χανιά, οι επικεφαλής του Επιμελητηρίου και του Λιμενικού Ταμείου Χανίων συμφώνησαν να συνδιοργανώσουν ημερίδα ενημέρωσης και εκπαίδευσης των πολιτων και ειδικα των επιχειρηματιών της ευρύτερης Τουριστικής Αγοράς για τις ιδιαιτερότητες στην ποιοτική εξυπηρέτηση και αποτελεσματική προσέλκυση των επισκεπτών Κρουαζιέρας.

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων, κ. Ροκάκης, έδωσε έμφαση στην πρωτοβουλία για να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο, συνεκτικό και πολυεπίπεδο στρατηγικό σχέδιο (master plan) για τη Γαλάζια Ανάπτυξη στην Π.Ε. Χανίων, με τη στήριξη και του Δικτύου Επιστημονικής και Επιχειρηματικής Καινοτομίας των Χανίων, και με την ενεργό συνδρομή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Απαιτείται πλέον μακροπρόθεσμος σχεδιασμός, ώστε οι επιμέρους εξελισσόμενες μελετητικές και κατασκευαστικές επενδύσεις της Ελληνικής Πολιτείας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να διασυνδεθούν αναπτυξιακά και μέσα από στρατηγικό, αειφόρο και ολοκληρωμένο σχέδιο. Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί το γεγονός της σημαντικής μείωσης προσωπικού του Λιμενικού Ταμείου με κίνδυνο να χαθεί η τεχνική και επιστημονική επάρκεια του φορέα για την εκπόνηση αναγκαίων μελετών, ιδιαίτερα μετά τις επικειμενες στο τελος του 2023 αποχωρήσεις λογω συνταξιοδότησης μηχανικών του.

Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου ενημέρωσε αναλυτικά τους θεσμικούς εκπροσώπους της Επιχειρηματικής Κοινότητας των Χανίων για την πρόοδο των σημαντικών επενδύσεων στο κεντρικό λιμάνι της Σούδας. Έμφαση δόθηκε στην ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης της κατασκευής της Α ΦΑΣΗΣ του νέου σταθμού επιβατών και κρουαζιερας, 2.000 τ.μ αρχικα (και συνολικής έκτασης σε ολες τις φασεις 8.745 τετ. μέτρων) η οποια Α ΦΑΣΗ εχει προϋπολογισμο €13,2 εκατ., και θα αλλάξει ριζικά την εικόνα του λιμανιού, εξυπηρετώντας καθημερινά χιλιάδες επιβάτες κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας, ενισχύοντας επιπλέον τη στρατηγική προοπτική της εξέλιξης του σε “home port” κρουαζιέρας. Την ίδια στιγμή, εχει ολοκλήρωθει η μελετη και είναι έτοιμη προς δημοπράτηση (αφου εξευρεθουν οι κρατικοι ποροι (€25 εκατ.) της επέκτασης κατά 160 μετρα της προβλήτας «Αδρίας», η οποία θα αναβαθμίσει σημαντικά τη χωρητικότητα και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών του κεντρικού λιμανιού των Χανίων. Σημαντική πρόοδος υπάρχει και στην εκπονηση των δυο μελετών στην Σουδα για την κατασκευή λιμενα μικρων σκαφων ( μαρινα 160 μικρών σκαφών) και εμπορευματικού σταθμού και επισκευαστικης μοναδας προυπολογισμου (e 27 εκατομ) . Ο κος Βιριράκης ενημέρωσε το Επιμελητήριο Χανίων και για τη θετική εισήγησή του σχετικά με τον αίτημα δημιουργίας πυροσβεστικού σταθμού του λιμανιού της Σούδας, για τον οποίο έχει ήδη υποβληθεί επίσημο έγγραφο από το πυροσβεστικό σώμα για την παραχώρηση αναγκαίου χώρου και πλέον αναμένονται οι εγκρίσεις των αρμόδιων υπουργείων και του ΤΑΙΠΕΔ.

Στη συνέχεια, διαπιστώθηκε ότι για τα περιφερειακά λιμάνια της Π.Ε. Χανίων, παρά την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση, δεν έχουν πλήρως ξεπεραστεί τα προβλήματα που προκύπτουν από τον δασικό χαρακτήρα τους μετα την αναρτηση των κυρωμενων δασικων χαρτων . Ειδικότερα, στο λιμάνι της Κισάμου (Καβονήσι) το πρόβλημα έχει παρακαμφθεί άμεσα με τη λειτουργία υδάτινου πεδίου για την προσέγγιση υδροπλάνων από το νέο χρόνο, μέχρι να εγκριθεί και η περιβαλλοντική μελέτη του επιδιωκόμενου υδατοδρομίου. Είναι σημαντικό ότι έχει ήδη ολοκληρωθεί η μελέτη (master plan) για τη δημιουργία μαρίνας, αλιευτικού καταφυγίου, καρνάγιου και προβλήτα Κρουαζιέρας, προϋπολογισμού €22 εκατ. Μέχρι τη ολοκληρωση των μελετων την δημοπράτηση και κατασκευή του χρονοβόρου στρατηγικού έργου του λιμανιού της Κισάμου, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων έδωσε έμφαση στην αναγκαιότητα άμεσης ολοκλήρωσης της μελέτης και της δημιουργίας του αγκυροβολίου κρουαζιερόπλοιων, έξω από το λιμάνι της Κισάμου, ώστε να επιδιωχθεί η προσέγγιση των πρώτων επισκεπτών το 2025. Τέλος, είναι σημαντικό ότι ήδη ολοκληρώθηκε και η μελέτη ανακατασκευής της προβλήτας του παλιού τελωνείου της Κισάμου με την κατασκευή μαρίνας με δυνατότητα φιλοξενίας για ημερόπλοια και φουσκωτά, η χρηματοδότηση της οποίας (€500.000) συμφωνήθηκε να διεκδικηθεί άμεσα και σε περιφερειακό επίπεδο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι λιμενικές μελέτες για την αναβάθμιση της θαλάσσιας πρόσβασης στην Παλαιόχωρα, τη Γαύδο, τη Σούγια, και την Αγία Ρουμέλη ηδη εκπονουνται και αναμενεται η παραδοση τους ώστε να κοστολογηθουν και να ξεκινησει πλέον η προώθηση της δημοπράτησής τους. Ιδιαίτερη δυσκολία έχει προκύψει με το νέο λιμάνι των Σφακίων σε σχέση με τους περιβαλλοντικούς όρους που εξεταζονται, εξαιτίας της «Ποσειδωνίας» η οποία έχει αναπτυχθεί ευρυτερα και στον βυθό του ,με αμεσο κινδυνο απορριψης της περιβαντολλογικης μελέτης και της εκτελεσης του εργου.

Τα σχόλια είναι κλειστά.