Βολουδάκης: Για πρώτη φορά, νέα ευρωπαϊκή οδηγία επιτρέπει δραστική μείωση του κόστους χρήσης των αυτοκινητοδρόμων για τους τακτικούς χρήστες τους

Όπως είναι γνωστό, η ευρωπαϊκή νομοθεσία απαγορεύει διακρίσεις μεταξύ των πολιτών με βάση την εθνικότητά τους. Για αυτό και ήταν εκτός πραγματικότητας οι απόψεις που υποστήριζαν ότι μπορούσε να κατασκευασθεί ο ΒΟΑΚ με χρηματοδότηση από «διόδια που θα πληρώνουν μόνο οι τουρίστες».
Όμως, νέα ευρωπαϊκή οδηγία του 2022, για πρώτη φορά επιτρέπει δραστική μείωση του κόστους χρήσης των αυτοκινητοδρόμων για τους τακτικούς χρήστες τους. Οι τακτικοί χρήστες, κατά κανόνα είναι οι μόνιμοι κάτοικοι των περιοχών από τις οποίες διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι.

Την ουσιαστική αυτή αλλαγή του ευρωπαϊκού δικαίου, αναδεικνύει ο βουλευτής Χανίων της Ν.Δ. Μανούσος Βολουδάκης με ερώτησή του προς τον Υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή. Με την ερώτησή του, ο βουλευτής Χανίων ζητά από τον Υπουργό να τοποθετηθεί ειδικότερα ως προς την πρόθεσή του να χρησιμοποιήσει τη νέα αυτή δυνατότητα στο σχεδιασμό της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ώστε η επιβάρυνση των τακτικών χρηστών, δηλαδή κυρίως των μονίμων κατοίκων, να είναι η ελάχιστη δυνατή.

Σημειώνεται ότι η οδηγία τέθηκε σε ισχύ στις 25/3/2022.
Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή

Θέμα: Νέα Ευρωπαϊκή Οδηγία για τους αυτοκινητοδρόμους επιτρέπει σημαντικές εκπτώσεις στα τέλη χρήσης για τους τακτικούς χρήστες.

Όπως είναι γνωστό, η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης απαγορεύει διακρίσεις μεταξύ των πολιτών με βάση την εθνικότητά τους. Για αυτό το λόγο, ήταν απολύτως εκτός πραγματικότητας θέσεις που διακινήθηκαν στο παρελθόν ότι δήθεν θα μπορούσαν «διόδια να πληρώνουν μόνο οι τουρίστες».
Όμως η νέα Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/362, δίνει για πρώτη φορά στα κράτη μέλη της Ε.Ε. τη δυνατότητα να ρυθμίζουν τις χρεώσεις της χρήσης των αυτοκινητοδρόμων με τρόπο που οδηγεί σε δραστική μείωση του κόστους για τους τακτικούς χρήστες. Η έκπτωση αυτή, δίνεται όταν αγοράζεται το δικαίωμα χρήσης για συγκεκριμένη χρονική περίοδο (π.χ. ένα μήνα), ανεξαρτήτως αριθμού διελεύσεων.

Συγκεκριμένα, στην παράγραφο 3 του άρθρου 7α, μεταξύ άλλων η οδηγία προβλέπει:
«Εάν επιβάλλονται τέλη χρήσης σε σχέση με επιβατικά αυτοκίνητα, η χρήση της υποδομής καθίσταται διαθέσιμη για τις παρακάτω περιόδους τουλάχιστον: ημερήσια, εβδομαδιαία ή δεκαήμερη ή αμφότερες, μηνιαία ή διμηνιαία ή αμφότερες και ετήσια. Το διμηνιαίο τέλος δεν υπερβαίνει το 30 % του ετήσιου τέλους, το μηνιαίο τέλος δεν υπερβαίνει το 19 % του ετήσιου τέλους, το τέλος των 10 ημερών δεν υπερβαίνει το 12 % του ετήσιου τέλους, το εβδομαδιαίο τέλος δεν υπερβαίνει το 11 % του ετήσιου τέλους και το ημερήσιο τέλος δεν υπερβαίνει το 9 % του ετήσιου τέλους».
Σε αυτή τη βάση, οι χρεώσεις που αφορούν μονίμους κατοίκους, μπορούν πλέον να είναι σημαντικά φθηνότερες από αυτές που αφορούν σύντομα διαστήματα χρήσης, μιας ως δέκα ημερών, που αφορούν τους περιστασιακούς επισκέπτες και τουρίστες.

Στην πράξη, αν το κράτος-μέλος επιλέξει τα μέγιστα όρια εκπτώσεων για τους τακτικούς χρήστες, η χρέωση του τακτικού χρήστη μπορεί να φθάσει να είναι ως και πέντε περίπου φορές φθηνότερη από τη χρέωση του περιστασιακού χρήστη για αντίστοιχο διάστημα. (Για την ακρίβεια ως και 4,7 φορές φθηνότερη, συγκρίνοντας αναλογικά κόστος εβδομάδας όταν αγοράζεται ετήσιο δικαίωμα με κόστος εβδομάδας όταν αγοράζεται εβδομαδιαίο).
Αν η οδηγία αυτή ενσωματωθεί στο εθνικό μας δίκαιο με τον κατάλληλο τρόπο, θα είναι δυνατόν το κόστος χρήσης του νέου ΒΟΑΚ όταν ολοκληρωθεί, να αποτελεί ελάχιστη επιβάρυνση για τους μονίμους κατοίκους, πολύ μικρότερη από αυτή που επικρατεί σήμερα στους αυτοκινητοδρόμους της ηπειρωτικής χώρας.

Μια τέτοια πολιτική για ελάφρυνση των μονίμων κατοίκων της Κρήτης από τις χρεώσεις χρήσης του μελλοντικού ΒΟΑΚ είναι εύλογη και δίκαιη, δεδομένης αφ’ ενός της νησιωτικότητας, και αφ’ ετέρου του γεγονότος ότι σε αντίθεση με τους λοιπούς αυτοκινητοδρόμους της χώρας, ένα μεγάλο ποσοστό της κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο της Κρήτης είναι τουριστική κίνηση.
Σημειώνεται ότι η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος, εφ΄όσον σχεδιασθεί σωστά, δεν επηρεάζει το χρηματοοικονομικό μοντέλο της συμβάσεως παραχώρησης, καθώς δεν επηρεάζει τα συνολικά προβλεπόμενα έσοδα αλλά την κατανομή τους μεταξύ τακτικών και περιστασιακών χρηστών του αυτοκινητοδρόμου.

Ερωτάται ο Υπουργός:

– Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα ενσωμάτωσης στην εθνική νομοθεσία της οδηγίας 2022/362;

– Προτίθεται να ζητήσει από τις αρμόδιες υπηρεσίες ανάλυση και προτάσεις για την εφαρμογή της νέας οδηγίας, στην κατεύθυνση της ουσιαστικής ελάφρυνσης των τακτικών χρηστών του μελλοντικού ΒΟΑΚ;

Ο Ερωτών Βουλευτής

Μανούσος Γ. Βολουδάκης

Τα σχόλια είναι κλειστά.