Μανούσος Μανουσογιάννης:Παρέμβαση για τα δημοτικα τέλη καθαριότητας στο Δημοτικό Συμβούλιο

ΓΙΑ ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ 2022

Η μεγάλη εικόνα στην καθαριότητα και διαχείριση των απορριμμάτων δείχνει ένα απίστευτο βαρέλι δίχως πάτο που στο όνομα της πράσινης ανάπτυξης κατατρώει το λαϊκό εισόδημα με τα ανταποδοτικά των δήμων, φόρους ενσωματωμένους στην τιμή των αγαθών, δις ευρώ από την φορολογία του λαού. Όλα αυτά περνούν στις μπίζνες της πράσινης ανάπτυξης που μόνο την προστασία του περιβάλλοντος και την υγεία του λαού δεν προστατεύουν.

Η διαλογή στην πηγή δεν υπηρετεί τα κέρδη και έχει απαξιωθεί. Εξαίρεση τα βιοαπόβλητα που η κερδοφορία περνά μέσα από την επιλογή της τεχνολογίας με τα σπιτάκια.

Στον αντίποδα προκρίνονται οι πανάκριβες και στην κατασκευή και στην λειτουργία ΜΕΑ. Γίνονται με δημόσιους πόρους και παραχωρούνται σε ιδιώτες συχνά μέσα από προκλητικές διαδικασίες. Στην ΜΕΑ Αμαρίου που επιμελείται ο ΕΣΔΑΚ και περιφερειακοί παράγοντες υπάλληλος του αναδόχου ήταν στην επιτροπή σύνταξης του διαγωνισμού. Αποσύρθηκε μετά τις καταγγελίες αλλά το φιλέτο πήγε στο αφεντικό του. Γι’ αυτήν την ΜΕΑ θα πληρώσουν οι δημότες μας 400 χιλ χώρια τα 35-40 εκατ του ΠΕΠ για να οδηγηθούμε σε μια τεράστια εκτόξευση του κόστους επεξεργασίας.

Μεγάλες ποσότητες ανακυκλώσιμων υλικών αφού πληρώνουμε ένα σκασμό λεφτά για την διαλογή οδηγούνται στην ταφή αφού το κέρδος επαναχρησιμοποίησης θεωρείται μικρό.

Στα αδιέξοδα έρχεται η «απάντηση» της καρκινογόνας καύσης που προώθησε ο ΣΥΡΙΖΑ και συνεχίζει η ΝΔ. Με το νέο ΕΣΔΑ το 32,3% των απορριμμάτων το 2030 θα πηγαίνει στην καύση μετά τις ΜΕΑ. Δίπλα στην τσιμεντοβιομηχανία σχεδιάζονται εργοστάσια καύσης για παραγωγή πανάκριβου για το λαό ρεύματος. Προβλέπονται 3,7 δις μέχρι το 2030 καινούργιο φαγοπότι για την πράσινη ανάπτυξη.

Στο πλαίσιο αυτό κάθε παράγραφος της νομοθεσίας που μπορεί να σταθεί εμπόδιο στα συμφέροντα και στοιχειωδώς να προφυλάξει το λαό κουρελοποιείται στο όνομα της «ευελιξίας» και της «πάταξης της γραφειοκρατίας».

Στο Ρέθυμνο εδώ και 10 χρόνια με ευθύνη της κυβέρνησης, της αποκεντρωμένης, της Περιφέρειας, του ΕΣΔΑΚ και των δήμων φυσικά παραβιάζεται από την κορυφή ως τα νύχια ακόμη και αυτό το αντιλαϊκό θεσμικό πλαίσιο των ΦΟΔΣΑ. Εταιρεία που δεν έχει καμία από τις ουσιαστικές και τυπικές προϋποθέσεις (υπάρχει και γνωμοδότηση του υπουργείου) χρίζεται από όλους αυτούς, «φορέας διαχείρισης του ΧΥΤΑ Αμαρίου», «ντε φάκτο ΦΟΔΣΑ» και άλλα ανήκουστα.

Γιατί? Μα για να μεταφέρονται ενώ απαγορεύεται, τεράστιοι πόροι από τα ανταποδοτικά σε άλλους τομείς πχ το Πάνακρον που αφού εξυπηρέτησε την εκλογική πελατεία ορισμένων σήμερα βγάζει αράχνες.

Πληρώνουμε 23 ευρώ/τόνο στον ΧΥΤΑ αλλά ποτέ δεν παρουσιάστηκε έστω και μια μαγειρεμένη ανάλυση του κόστους όπως η νομοθεσία προβλέπει για να μας ρίχνει στάχτη στα μάτια.

Και σα να μην έφταναν αυτά, ο ΕΣΔΑΚ μαζί με τα 400.000 της ΜΕΑ ζητά και περί τις 50 το χρόνο περίπου για τέλη μεταφροντίδας του ΧΥΤΑ, που υποτίθεται πως διαχειρίζεται η ΑΜΑΡΙ που έχει Προγραμματική με τον δήμο, που αναλυτικά περιλαμβάνει τις υποχρεώσεις του χωρίς τέτοια μνεία, που το άρθρο 237 του Κλεισθένη ξεκαθαρίζει ότι στο ετήσιο κόστος διαχείρισης που μεταφράζεται σε ευρώ/ τόνο (στην περίπτωσή μας 23)

ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΜΕΤΑΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ. Παράνομη και καταχρηστική λοιπόν. Τα έχουμε ξαναπεί αλλά …το βαρέλι δίχως πάτο επικρατεί.
Έχουμε ακόμη την πανάκριβη εργολαβία καθαριότητας με τον παροιμιώδη σπαστήρα στρωμάτων που τον πληρώνουμε όσο ένα διαστημόπλοιο? Τα δυσθεώρητα κόστη καυσίμων, αποσβέσεων κλπ

Τώρα ετοιμάζετε την εργολαβία για την αντικατάσταση του ηλεκτροφωτισμού που μέσα περιλαμβάνει και την συντήρηση και μάλιστα με δανεισμό 4 εκ ευρώ. Προτείναμε αποφύγουμε τον δανεισμό και τους τόκους παίρνοντας τα 800 χιλ ετησίως του ΔΦ. Προτείναμε την οικονομικότερη οδό της αυτεπιστασίας για να γλιτώσουμε τα ανεξέλεγκτα εργολαβικά κέρδη.

Η αύξηση του ενεργειακού κόστους της, με την υποστήριξή σας, απελευθερωμένης ενέργειας ανατρέπει τους λογαριασμούς σας. Ο κίνδυνος να φορτωθούν οι δημότες νέα βάρη είναι ορατός. Εμείς θα καταθέσουμε πρόταση για να αποφευχθεί.

Ο κύριος όγκος των απαλλαγών λογω Covid πήγε στα μεγάλα ξενοδοχειακά συμφέροντα. Αυτούς που ήταν στην αναστολή των 534 ευρώ, ή και χωρίς αυτά, τους αφήσατε απέξω γιατί δεν σας άφηνε ο νόμος!!!

Η ναυαρχίδα του τουρισμού παρά το γεγονός ότι απορροφά το μεγαλύτερο δυναμικό της υπηρεσίας καθαριότητας, πληρώνει μόλις το 15% των τελών αφού έχει εξασφαλίσει τα δωμάτια της να πληρώνουν ίδια με το σπίτι του μισθωτού και του άνεργου.
ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗ ΤΟΥ ΛΑΟΥ

Παίρνουμε υπ’ όψιν ότι εξ αιτίας συνεχόμενων των αντεργατικών αντιλαϊκών μέτρων οι αντοχές του λαού είναι ήδη ξεπερασμένες. Επείγει να παρθούν άμεσα μέτρα ανακούφισής του. Να πληρώσουν αυτοί που και έχουν και απαλλάσσονται.

Γι’ αυτό παλεύουμε για πλήρη επαρκή χρηματοδότηση όλων των κοινωνικών αναγκών και στους δήμους από τον κρατικό Π/Υ. Επαναφορά της προοδευτικής φορολόγησης των συσσωρευμένων κερδών μέχρι και το 45%, της εκκλησιαστικής περιουσίας, την κατάργηση των αντιλαϊκών έμμεσων φόρων και της τοπικής φορολογίας.

Ειδικά για τα τέλη.
1 Διεκδικούμε την ένταξη των δήμων και των ΔΕΥΑ στο φτηνό βιομηχανικό τιμολόγιο. Να καταργηθεί τελείως ο ΦΠΑ και κάθε άλλος φόρος και τέλος στο ρεύμα για τα σχολεία.
2 Επαναφέρουμε την πρόταση ο ΔΦ (είναι περί τις 800 χιλ ευρώ), να καταργηθεί και η επιβάρυνσή του να ενσωματωθεί στο Δημοτικό Τέλος καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού ώστε να θωρακιστεί η υπηρεσία από τους κινδύνους που διαγράφονται χωρίς να αυξηθεί καθόλου η επιβάρυνση των δημοτών.

3 Οι διαφορές που υπάρχουν στην τιμολόγηση των ξενοδοχείων μεταξύ πόλης και της παραλιακής ζώνης είναι αδικαιολόγητες και πρέπει να εξομοιωθούν στο ύψος των τελών που ισχύουν για την πόλη αυξάνοντας τα έσοδα της υπηρεσίας.
3 Να αυξηθεί ο συντελεστής που για τις ρεσεψιόν, Τράπεζες κλπ στα 6 ευρώ από το 4.52 που είναι σήμερα.

4 Το άρθρο 185 του Κλεισθένη επιτρέπει την δημιουργία ειδικών συντελεστών με κριτήριο πέραν των άλλων και την χρήση των ακινήτων. Επομένως είναι δυνατή η δημιουργία ξεχωριστού συντελεστή κατοικίας που έχει τουριστική χρήση.
Στη βάση αυτή τα δωμάτια των πολυτελών ξενοδοχείων 4 και 5 αστέρων μπορούν να ενταχθούν σε ένα ειδικό συντελεστή με 3 ευρώ /τμ. Τα 3 αστέρων άνω των 120 κλινών 2 ευρώ. Τα υπόλοιπα ως έχουν.

5 Στα εμπορικά καταστήματα άνω των 200 τμ ο συντελεστής να αυξηθεί από τα 3,64 στα 5 ευρώ. Να μειωθεί στα 2,5 ευρώ στα μικρότερα των 100 τμ.

6 Οι ελαφρύνσεις σε όλες τις ευπαθείς ομάδες να ανέβουν στο 60% (σήμερα από 30-50%) Να προστεθούν σε αυτές οι δικαιούχοι του επιδόματος ενοικίου. Ν 4368/16 Άρθρο 13 καθώς και τους δικαιούχους του πρώτου Κεφαλαίου του ν. 4320/2015 (Α΄ 29)

7 Ανάλογα με την αύξηση των τελών που θα προκύψει να δρομολογηθεί η μείωσή τους στην μη τουριστική κατοικία με στόχο να φτάσει το ύψος των 0,80 ευρώ σε όλο το δήμο, καθώς είναι μέσον επιβίωσης και όχι ανάπτυξης οικονομικής δραστηριότητας.

Τα μέτρα αυτά μπορούν να προσφέρουν μια πρόσκαιρη ανακούφιση μόνο. Η πραγματική πρόοδος έγκειται σε μια άλλη κοινωνική οργάνωση με κοινωνικοποίηση των μέσων και του πλούτου, με επιστημονικό σχεδιασμό και λαϊκό έλεγχο, με επιστημονικά καθορισμένους στόχους και κινητήριο μοχλό όχι το κέρδος αλλά την λαϊκή ευημερία και προκοπή.

Τα σχόλια είναι κλειστά.