Τα τουρκικά F-16 κάνουν «διάλειμμα» παραβιάσεων

«Δεν είναι η ώρα να δείξουν τον διεκδικητικό τους εαυτό»

Τα τουρκικά F-16 κάνουν «διάλειμμα» παραβιάσεων

Τη στιγμή που τουρκικές οικογένειες κοιμούνται σε βαγόνια τρένων, μετά την κατάρρευση των σπιτιών τους λόγω του σεισμού, και η Ελλάδα θρηνεί 57 θύματα λόγω σύγκρουσης των δικών τους βαγονιών, οι ελληνικοί ουρανοί φαίνεται να έχουν «καθαρίσει» από τουρκικά F-16. Ωστόσο, ότι λάμπει δεν είναι χρυσός.

Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά δεδομένα που δημοσιεύει το ΓΕΕΘΑ, οι τουρκικές παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου έχουν μηδενιστεί αγγίζοντας ιστορικό «ρεκόρ». Τον Μάρτιο δεν έχει καταγραφεί ούτε μία παραβίαση από τουρκικό αεροσκάφος ακόμα και μη επανδρωμένο. Από τον Φεβρουάριο μάλιστα δεν πραγματοποιήθηκε καμία υπερπτήση ελληνικού εδάφους

Η μεγάλη «βουτιά» στις παραβιάσεις, τόσο στον αέρα, αλλά και στη θάλασσα συμπίπτει χρονικά με τους μεγάλους σεισμούς στη νοτιοανατολική Τουρκία που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο 54.000 ανθρώπων και τον τραυματισμό 120.000 (σε Τουρκία και Συρία).

«Είναι προφανές ότι υπάρχει μια τάση από την Τουρκία να μειώσει την ένταση» αναφέρουν στο in πηγές του ΥΠΕΘΑ, εκτιμώντας ότι αυτό οφείλεται στις εντάσεις στο εσωτερικό της χώρας μετά τους σεισμούς.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές «η ένταση στο Αιγαίο έχει νόημα εάν μπορείς να το κεφαλαιοποιήσεις», σημειώνοντας ότι τους Τούρκους «τους συμφέρει να κρατήσουν ήπιο προφίλ».

Δεν είναι η ώρα

Μιλώντας στο in ο διεθνολόγος, μόνιμος λέκτορας της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Βενιαμίν Καρακωστάνογλου λέει πως «είναι λογικό μετά τον σεισμό στην Τουρκία και την αποστολή της ελληνικής βοήθειας να παρατηρηθεί κάμψη της τουρκικής επιθετικότητας».

Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα είχε αποστείλει βοήθεια και διασώστες στη γειτονική χώρα και αυτό εκτιμήθηκε από μεγάλο μέρος του τουρκικού λαού.

«Δεν μπορούν να πάνε κόντρα στον κοινό αίσθημα του τουρκικού λαού υπέρ των Ελλήνων, παρά την προπαγάνδα. Έχουν και την ομαδοποίηση της αντιπολίτευσης, αν και αυτή διεκδικεί τα ίδια από την Ελλάδα, όπως και ο Ερντογάν» σημειώνει ο κ. Καρακωστάνογλου τονίζοντας πως στην Άγκυρα «δεν είναι η ώρα να δείξουν τον διεκδικητικό εαυτό τους».

Σύμφωνα με τον κ. Καρακωστάνογλου, εάν τολμούσαν κάτι στην παρούσα φάση οι Τούρκοι θα έβρισκαν απέναντί τους την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη, η οποία θα ενισχυόταν ακόμα περισσότερο δεδομένης της διάστασης που πήρε το δραματικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Εξάλλου, σε μια χρονική συγκυρία που οι σχέσεις Αθήνας-Ουάσινγκτον διάγουν καλές ημέρες, θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο για τον Ταγίπ Ερντογάν να συνεχίζει την κλιμάκωση των παραβιάσεων καθώς εκκρεμεί και η θετική δέσμευση των Αμερικανών για τα F-16.

Μια στο καρφί και μια στο πέταλο

Ωστόσο, παρά την εκτόνωση στα ανατολικά σύνορα της χώρας, εμπειρογνώμονες και ειδικοί κρατούν μικρό καλάθι. Για όσους παρατηρούν με προσοχή τα ελληνοτουρκικά, το βασικό ερώτημα που πρέπει να απασχολεί την Αθήνα είναι εάν οι Τούρκοι αλλάζουν κάτι σε στρατηγικό επίπεδο. Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΘΑ αυτό δεν συμβαίνει.

Υπάρχει μια δομική κλιμάκωση και «θα ήταν λάθος η κοινή γνώμη στην Ελλάδα να θεωρήσει ότι Τουρκία κατεβάζει τον πήχη ως προς τις επιδιώξεις της» αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Πράγματι, τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία, οι τουρκικές παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου έχουν αυξηθεί εντυπωσιακά. Το έτος 2022 μάλιστα σημείωσαν ιστορικό υψηλό ήδη από την δεκαετία του 1980 ξεπερνώντας τις 11.000 παραβιάσεις, δίχως η ΕΕ να παρέχει κάποια εγγύηση, όπως υποσχόταν το ελληνικό πολιτικό προσωπικό.

Σύμφωνα με τον Βενιαμίν Καρακωστάνογλου που ειδικεύεται στο Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, τις Διεθνείς Σχέσεις και την ελληνική Εξωτερική Πολιτική, επαναλαμβάνεται ότι και μετά τους σεισμούς του 1999, με την Τουρκία να διατηρεί διαχρονικά τις ίδιες θέσεις και περιμένοντας η Ελλάδα να καμφθεί.

«Αυτόν τον καιρό ο Ερντογάν θέλει να έχει μια θετική δέσμευση των Αμερικανών για τα αεροπλάνα και με αυτό το σκεπτικό λειτουργεί όπως λειτουργεί, εφαρμόζοντας μια τακτική μια στο καρφί και μια στο πέταλο» καταλήγει ο κ. Καρακωστάνογλου.

Τα σχόλια είναι κλειστά.