Επίσκεψη ΥΦΕΘΑ Ιωάννη Κεφαλογιάννη στη Σχολή Εθνικής Άμυνας (ΣΕΘΑ)

Ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Ιωάννης Κεφαλογιάννης, επισκέφθηκε τη Σχολή Εθνικής Άμυνας (ΣΕΘΑ), όπου τον υποδέχθηκαν ο Διοικητής ΣΕΘΑ Αντιστράτηγος Σπυρίδων Αλφαντάκης, ο Διευθυντής Β’ Κλάδου ΓΕΕΘΑ Υποναύαρχος Ιωάννης Πάττας ΠΝ, ο Υποδιοικητής ΣΕΘΑ Υποναύαρχος Μιχαήλ Δεμέστιχας ΠΝ και ο Διευθυντής Σπουδών ΣΕΘΑ Ταξίαρχος (Ι) Δημήτριος Μπίτσης.
Ο κ. Κεφαλογιάννης ενημερώθηκε για την οργάνωση, την αποστολή, το εκπαιδευτικό έργο, τα προγράμματα σπουδών και επιμόρφωσης των Αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και πολιτικού προσωπικού του Ελληνικού Δημοσίου, καθώς και για τους εκπαιδευτικούς στόχους και την προοπτική της Σχολής.
Στο σύντομο χαιρετισμό του, ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας υπογράμμισε τη βούληση της Πολιτικής Ηγεσίας του Υπουργείου για περαιτέρω ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, σε ένα σε ένα ολοένα πιο περίπλοκο και σύνθετο γεωπολιτικό και τεχνολογικό περιβάλλον. Παράλληλα ανακοίνωσε μια ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων και πολιτικών, με στόχο την ενίσχυση της εξωστρέφειας της Σχολής, ιδίως μέσα από τον πολλαπλασιασμό των συνεργειών με αντίστοιχα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού και πανεπιστημιακές σχολές.
Στον χαιρετισμό του ο κ. Υφυπουργός ανέφερε:
«Έχω την ιδιαίτερη τιμή, να βρίσκομαι σήμερα στη Σχολή Εθνικής Άμυνας, στο μνημειώδες διοικητήριο της παλιάς Σχολής Ευελπίδων. Στην τελευταία σταδιοδρομική Σχολή όπου επιβάλλεται να φοιτήσει ένας Αξιωματικός, προκειμένου να είναι σε θέση να χειρίζεται κρίσιμα θέματα στρατηγικής, εθνικής άμυνας, ασφάλειας και αμυντικής διπλωματίας. Μια σχολή με παράδοση και μεγάλη προσφορά, που είναι καταξιωμένη τόσο στον χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων όσο και στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα. Η αποστολή της σχολής, εκτός από την παροχή στοχευμένης εκπαίδευσης, συνίσταται και στη συνεργασία μεταξύ Αξιωματικών διαφορετικών κλάδων, δημιουργώντας συναντίληψη. Ταυτόχρονα, στηρίζει και την οικοδόμηση συνεργειών με τον δημόσιο τομέα, αλλά και την εξωστρέφεια, καθώς δίνεται η δυνατότητα φοίτησης και σε καταξιωμένα στελέχη της δημόσιας διοίκησης. Είναι προφανές, ότι οι προδιαγραφές που πρέπει να πληροί ο σύγχρονος Έλληνας Ανώτατος Αξιωματικός, συναρτώνται άμεσα από το γεωπολιτικό περιβάλλον, από τις ισορροπίες μεταξύ των κρατών, από τις μεταβολές στη φύση του πολέμου, αλλά και από τον ρυθμό ανάπτυξης της αμυντικής τεχνολογίας.
Σήμερα, οι προκλήσεις ασφαλείας που εντοπίζονται στην ευρύτερη περιοχή μας είναι πολλαπλές και εντελώς διαφορετικές σε σχέση με το παρελθόν. Η απρόκλητη ρωσική επίθεση στην Ουκρανία ανέτρεψε τη διαδεδομένη αντίληψη περί μιας ειρηνικής Ευρώπης από τον Ατλαντικό μέχρι τα Ουράλια, παράγοντας αβεβαιότητα και ενισχύοντας τα διλήμματα ασφαλείας. Σημειώνουμε, μάλιστα, ότι διάφοροι, μη κρατικοί, ως επί το πλείστον, δρώντες προτιμούν να ενεργούν στη γκρίζα και ασαφή περιοχή μεταξύ ειρήνης και πολέμου, προβαίνοντας σε υβριδικές και τρομοκρατικές ενέργειες. Ο πόλεμος διά αντιπροσώπων ή proxy war, όπως αναφέρεται στη διεθνή βιβλιογραφία, αποκτά δυναμική αποκρύπτοντας τους πραγματικούς δρώντες. Ταυτόχρονα, υφίσταται η δυνατότητα διεξαγωγής επιχειρήσεων επιρροής που αποσκοπούν στη χειραγώγηση πληθυσμών. Είναι επίσης γνωστό, ότι η κατάσταση στη Μέση Ανατολή αρχίζει να εκτρέπεται, γεγονός που δημιουργεί προβληματισμούς σχετικά με τη μελλοντική κατάσταση ασφαλείας στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης. Σε όλα τα παραπάνω πρέπει να συνεκτιμηθούν και οι λεγόμενοι παράγοντες αστάθειας, όπως η κλιματική αλλαγή, οι πανδημίες, η ανεξέλεγκτη αύξηση των πληθυσμών, οι κοινωνικές αναταραχές, αλλά και οι καταστροφές μεγάλης κλίμακας. Αυτοί οι παράγοντες, ακόμα και στην περίπτωση που συμβαίνουν μακριά από την περιοχή ενδιαφέροντός μας, είναι πολύ πιθανό να πυροδοτήσουν εξελίξεις που θα επηρεάσουν το περιβάλλον ασφαλείας στη χώρα μας. Αλλά και το σύγχρονο πεδίο επιχειρήσεων έχει αλλάξει δραματικά, καθώς έχουμε εισέλθει δυναμικά στην εποχή του πολυχωρικού πολέμου. Τα τρία επίπεδα, όπου παραδοσιακά διεξαγόταν ο πόλεμος, έχουν αυξηθεί σε πέντε, με τον κυβερνοχώρο και το διάστημα να παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διεξαγωγή και την έκβαση των επιχειρήσεων. Επιπλέον, οι εξελίξεις στον τεχνολογικό τομέα επιβάλλουν βίαιες αλλαγές στη μορφή του πολέμου, στον χαρακτήρα των συγκρούσεων, αλλά και στα δόγματα από τα οποία διέπονται.
Στο πλαίσιο των παραπάνω εξελίξεων, ο ρόλος του Αξιωματικού και δει του Ανωτάτου είναι κομβικός, ενώ γίνεται αντιληπτό ότι οι ικανότητές του δεν πρέπει να εξαντλούνται αποκλειστικά στον επιχειρησιακό τομέα. Πραγματικά, ο εντοπισμός των απειλών και ιδιαίτερα των μελλοντικών είναι μια επίπονη και απαιτητική διαδικασία που απαιτεί σοβαρό γνωστικό υπόβαθρο και σημαντική εμπειρία. Είναι γεγονός, ότι η πολιτική ηγεσία αναμένει από τους Αξιωματικούς τις κατάλληλες προτάσεις ώστε να καθορίσει την αμυντική πολιτική της χώρας. Σε αυτή την κατεύθυνση, Ομάδες Εργασίας Αξιωματικών, σε συνεργασία με άλλους κρατικούς φορείς, θα αξιολογήσουν όλα τα διαθέσιμα στοιχεία, προκειμένου να προσδιορίσουν τη φύση και το μέγεθος των απειλών και να ανατροφοδοτήσουν την πολιτική ηγεσία. Και τα στοιχεία αυτά δεν είναι αποκλειστικά στρατιωτικής φύσεως, αλλά αφορούν διμερείς ή πολυμερείς σχέσεις, οικονομικά, κοινωνικά και τεχνολογικά δεδομένα της εγγύτερης περιοχής, ακόμα και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Με βάση τα συμπεράσματα, ο Αξιωματικός θα προβεί σε εκτιμήσεις σχετικά με τη φύση και το μέγεθος της απειλής και σε προτάσεις για το μέγεθος, τη δομή, τον προσανατολισμό των δυνάμεων και για τον απαιτούμενο εξοπλισμό τους, προκειμένου να αντιμετωπίσουν την απειλή. Αντιλαμβάνεται, λοιπόν, κανείς ότι ο Αξιωματικός που καλείται να συμμετάσχει σε αυτή την πολυπαραγοντική διαδικασία επιβάλλεται να διαθέτει ευρύτατο γνωστικό επίπεδο, εκτεταμένη επιχειρησιακή εμπειρία και βαθειά γνώση του διεθνούς περιβάλλοντος. Ταυτόχρονα, ο Αξιωματικός απόφοιτος της ΣΕΘΑ, θα χρειαστεί, από τις θέσεις που υπηρετεί, είτε στα Γενικά Επιτελεία είτε στο εξωτερικό, να ασκήσει αμυντική διπλωματία. Μια δραστηριότητα που προϋποθέτει ειδικές δεξιότητες και βαθιά γνώση του γεωπολιτικού περιβάλλοντος προκειμένου να είναι επωφελής για την πατρίδα. Σε αυτή λοιπόν την κατεύθυνση, ο ρόλος της Σχολής Εθνικής Άμυνας είναι να εκμεταλλευτεί το γνωστικό υπόβαθρο των σπουδαστών, την επιχειρησιακή και επιτελική εμπειρία τους και να τους βοηθήσει να οικοδομήσουν στρατηγική σκέψη.
Η σημερινή μου επίσκεψη έχει έναν διπλό ρόλο. Αφενός να αποτελέσει ευκαιρία γνωριμίας και να με φέρει σε επαφή με τις δυνατότητες, τα προβλήματα, αλλά και τις προοπτικές της Σχολής. Αφετέρου να εγκαταστήσει έναν δίαυλο επικοινωνίας, που θα διευκολύνει την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Δεν σας κρύβω, ότι η Σχολή Εθνικής Άμυνας απολαύει της εκτίμησης της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, η οποία προσβλέπει και στην αναβάθμισή της. Σε αυτό το πλαίσιο, θα επιδιωχθούν, με τη συνεργασία πάντοτε της στρατιωτικής ηγεσίας, της διοίκησης της Σχολής αλλά και των σπουδαστών, οι παρακάτω τομές:
• Δημιουργία συνεργειών με αντίστοιχες σχολές του εξωτερικού, με κολλέγια αμυντικών μελετών, με ελληνικά και ξένα πανεπιστημιακά ιδρύματα, με δεξαμενές σκέψης και με Κέντρα Αριστείας της Συμμαχίας, για την επανεξέταση των προγραμμάτων και για την παροχή επικαιροποιημένων γνώσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, θα έρχονται σε επαφή οι σπουδαστές της ΣΕΘΑ με αντίστοιχους ξένους συναδέλφους τους και θα ενισχυθεί η διεξαγωγή κοινών δραστηριοτήτων για τη δημιουργία συναντίληψης.
• Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να διατηρηθεί ο στρατιωτικός χαρακτήρας της σχολής, αφού αυτή έχει συγκεκριμένη στόχευση να συμβάλει στη συγκρότηση στρατηγικής σκέψης. Σε αυτό το πλαίσιο θα ενισχυθεί η συνέργεια με τα Γενικά Επιτελεία, προκειμένου να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες στην περιοχή ενδιαφέροντός μας και να αποτελούν αντικείμενο μελέτης.
• Συνέχιση της συνεργασίας με το Πάντειο Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο του Plymouth, για την παροχή γνώσεων ανωτέρου επιπέδου και την απονομή μεταπτυχιακών τίτλων στις διεθνείς σχέσεις, την εφαρμοσμένη στρατηγική και τη διεθνή ασφάλεια.
• Θα πρέπει, επίσης να διερευνηθούν και να επανεξεταστούν κάποιοι παράγοντες, όπως η διάρκεια της φοίτησης, η σκοπιμότητα της διαδικτυακής φοίτησης και το γνωστικό επίπεδο, και τα κριτήρια που θα απαιτούνται για την εισαγωγή.
• Συνέχιση και ενίσχυση της δυνατότητας φοίτησης Αξιωματικών των Σωμάτων Ασφαλείας και στελεχών της δημόσιας διοίκησης, για την ενίσχυση της εξωστρέφειας και την παγιοποίηση συνεργειών.
• Εξέταση της δυνατότητας διδασκαλίας συγκεκριμένων αντικειμένων στην αγγλική.
• Επισκέψεις σε Γενικά Επιτελεία, σε αντίστοιχες σχολές συμμαχικών χωρών, σε Κέντρα Αριστείας και σε Διεθνείς Οργανισμούς, προκειμένου οι σπουδαστές να ενημερώνονται για τις αλλαγές στο περιβάλλον ασφαλείας και για τους συσχετισμούς ισχύος.
• Τέλος, η επιτυχής αποφοίτηση θα πρέπει να θεσμοθετηθεί ως κριτήριο για τη μετέπειτα εξέλιξη του Αξιωματικού, αλλά και ως προϋπόθεση για τη ανάληψη συγκεκριμένων καθηκόντων.
Κλείνοντας, θα ήθελα να συγχαρώ τους σπουδαστές για την προσπάθεια που καταβάλουν ώστε να εξελίξουν τον εαυτό τους και να αναβαθμιστούν τόσο στρατηγικά όσο και επαγγελματικά. Μια προσπάθεια ιδιαίτερα αξιέπαινη, αφού απαιτεί αρκετές θυσίες σε προσωπικό, αλλά και σε οικογενειακό επίπεδο. Θα ήθελα επίσης να συγχαρώ τη Διοίκηση της Σχολής για τις προσπάθειες που καταβάλει ώστε το επίπεδο σπουδών και οι παρεχόμενες υπηρεσίες να βρίσκονται σε υψηλότατο επίπεδο. Τους εκπαιδευτές, για τον ζήλο τους να είναι πάντοτε ενημερωμένοι για τις συνεχείς εξελίξεις στους τομείς τους και για την προσπάθειά τους να μεταλαμπαδεύσουν τη γνώση τους. Τέλος, τους καθηγητές της Παντείου, αλλά και του Πανεπιστημίου Plymouth, για το σπουδαίο έργο της αναβάθμισης του γνωστικού επιπέδου των σπουδαστών και για την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης.
Σας ευχαριστώ.»

Τα σχόλια είναι κλειστά.