Κυριακή του Θωμά (Αντίπασχα)

Ημερομηνία:

Η Εκκλησία μνημονεύει την ψηλάφηση του Θωμά. Στα λαογραφικά της ημέρας, ονομαστό είναι το Ποντιακόν Πανοΰρ των Σουρμένων.

Την πρώτη Κυριακή μετά το Πάσχα (ονομάζεται και Καινή Κυριακή) η Εκκλησία μνημονεύει την εμφάνιση του Ιησού Χριστού ενώπιον του Αποστόλου Θωμά, ο οποίος διατηρούσε αμφιβολίες για την Ανάστασή του. Πείστηκε, όμως, όταν άγγιξε τις πληγές Του από τα καρφιά της σταύρωσης και αναφώνησε «Ο Κύριος μου και Θεός μου!». (Ιωάννης, κ’ 25-29).

Η Κυριακή του Θωμά ονομάζεται και Κυριακή του Αντίπασχα (Pascha clausum, στα λατινικά), επειδή είναι η εορτή της αποδόσεως της ημέρας του Πάσχα. «Απόδοσις» στην εκκλησιαστική γλώσσα σημαίνει την ολοκλήρωση μιας μεγάλης χριστιανικής εορτής που ξεκίνησε πριν από οκτώ ημέρες. Είναι συνήθεια που παρέλαβαν οι Χριστιανοί από τους Ιουδαίους.

Τα παλαιότερα χρόνια ονομαζόταν Κυριακή εν λευκοίς (Dominica in albis, στα λατινικά), επειδή οι νεοφώτιστοι έβγαζαν τα λευκά ενδύματα που φορούσαν το Μεγάλο Σάββατο και γίνονταν δεκτοί στο σώμα της Εκκλησίας.

Την Κυριακή του Θωμά γιορτάζουν όσοι και όσες φέρουν τα ονόματα Θωμάς και Θωμαΐς.

Λαογραφία
Την Κυριακή του Θωμά, από το 1923, οι Πόντιοι των Σουρμένων Αττικής (περιοχή του Δήμου Αργυρούπολης – Ελληνικού), γιορτάζουν το «Ποντιακόν Πανοΰρ -Τη Θωμά ’ς σα Σούρμενα», με σειρά εκδηλώσεων, όπου κυριαρχεί το ταφικό έθιμο που έφεραν μαζί τους από τον Πόντο.

Αφού παρακολουθήσουν το πρωί της Κυριακής του Θωμά τη Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Σουρμένων, ιερείς και ποίμνιο κατευθύνονται στο κοιμητήριο της περιοχής. Εκεί ο καθένας πηγαίνει στον οικογενειακό τάφο. Οι νοικοκυρές στρώνουν τραπεζομάντηλα, στα οποία ακουμπούν τσουρέκια, κόκκινα αυγά, μεζέδες, ούζο και όλοι μαζί περιμένουν τον ιερέα να τελέσει τρισάγιο.

Αρχικά, οι ιερείς τελούν τρισάγιο στην εκκλησία του κοιμητηρίου των Σουρμένων υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των απανταχού κεκοιμημένων Ποντίων. Στη συνέχεια τελείται τρισάγιο σε κάθε τάφο. Οι συγγενείς συζητούν για τα κεκοιμημένα προσφιλή πρόσωπα, θυμούνται τα προτερήματά τους, τις καλοσύνες τους και ό,τι προκαλεί την αίσθηση της ζωντανής παρουσίας των νεκρών ανάμεσά τους. Γιατί η μέρα αυτή αφιερώνεται στην ανάσταση των νεκρών. Είναι μέρα χαράς και όχι πονεμένης ανάμνησης.

Στο τέλος προσφέρουν στον ιερέα και τους παρευρισκόμενους κόκκινα αυγά και τσουρέκια. Και όλοι μαζί ψάλλουν το «Χριστός Ανέστη!».ΠΗΓΗ Σαν Σήμερα

Προηγούμενο Άρθρο
placeholder text
Επόμενο Άρθρο
placeholder text

Την Παρασκευή στο Φανάρι η Συνοδική Αντιπροσωπεία...

Πώς κύλησε το κλίμα στην συνοδική σύσκεψη. Της Ευαγγελίας Καρεκλάκη. Την...

Εορτολόγιο 9 Δεκεμβρίου: Μεγάλη εορτή για την...

Σήμερα, Τρίτη 9 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με το εορτολόγιο του...

Την Παρασκευή στο Φανάρι η Συνοδική Αντιπροσωπεία...

Πώς κύλησε το κλίμα στην συνοδική σύσκεψη. Της Ευαγγελίας Καρεκλάκη. Την...

Εορτολόγιο 9 Δεκεμβρίου: Μεγάλη εορτή για την...

Σήμερα, Τρίτη 9 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με το εορτολόγιο του...
politika-kritis-header-ad
VAVOULAS GROUP 728×90
politika-kritis-ad
CANALE 300X250
politika-kritis-ad

Subscribe

spot_imgspot_img

Popular

More like this
Related

Οι απευθείας πτήσεις από Ινδία, Κίνα, Αμερική θα αλλάξουν τον τουριστικό χάρτη της Κρήτης

Το αεροδρόμιο αναμένεται να εξυπηρετεί 9,5-10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως...

Νέα προσαγωγή για την απόπειρα δολοφονίας του Γιάννη Λάλα

Το συγκεκριμένο άτομο φέρεται να διατηρεί στενές φιλικές σχέσεις...

Το 2025 οδεύει να γίνει το δεύτερο θερμότερο έτος που καταγράφτηκε ποτέ

Το παρατηρητήριο Copernicus αναφέρει ότι ο Νοέμβριος του 2025...

Η Παπούρα στο top 10 των ανακαλύψεων του 2025

Σύμφωνα με το έγκριτο περιοδικό Archaeology. Στο εξωτερικό… πάμε καλά....