Ηδονή, λαγνεία, δολοφονίες – Είναι το Saltburn η πιο διχαστική ταινία της χρονιάς;

Η ανάμεικτη ανταπόκριση στο θρίλερ της Έμεραλντ Φενέλ που διαδραματίζεται στα 00s δείχνει μια απορία για τους κινηματογραφόφιλους: Πώς αξιολογούμε την ψυχαγωγία που αναπροσαρμόζεται κατά κύριο λόγο με βάση τα vibes;

Μέχρι τώρα, ο θόρυβος γύρω από το Saltburn, την ιδρωμένη, λάγνα, δεύτερη ταινία της Emerald Fennell (Έμεραλντ Φενέλ) για έναν παρείσακτο της μεσαίας τάξης σε μια κενή πλούσια οικογένεια, έχει αρχίσει να διαχωρίζεται σε δύο στρατόπεδα.

Από τη μία πλευρά, οι θεατές και η πλειονότητα των κριτικών που θεωρούν ότι η ταινία είναι ένα φανταχτερό, αυτάρεσκο χάος κενών προκλήσεων.

Και από την άλλη, εκείνοι που βλέπουν το remix της Fennell κάτι από το Επιστροφή στο Μπράιντσχεντ και τον Ταλαντούχο κύριο Ρίπλεϊ με μια δόση από το σκάνδαλο και τη σωματοδομή του Abercrombie & Fitch των μέσων της δεκαετίας του ’80 ως ένα επιτυχημένα απορροφητικό ερωτικό θρίλερ με γαργαλιστικά σοκ ευρήματα.

Διεφθαρμένο, αλλά με διασκεδαστικό τρόπο, για να συνοψίσουμε το κυρίαρχο συναίσθημα στο TikTok.

Δείτε το teaser trailer:

Για τι πράγμα ακριβώς μιλάμε;

Όλοι συμφωνούν ότι το Saltburn, ως επί το πλείστον, φαίνεται καλό – πλούσιο, ελκυστικό, ακριβό. (Βοηθάει το γεγονός ότι πρωταγωνιστεί ο ηθοποιός του Euphoria και ανερχόμενος καρδιοκατακτητής της οθόνης Jacob Elordi). Όμως, είναι τα οπτικά στοιχεία του που προκαλούν ανατριχίλα -ένας χαρακτήρας που ρουφάει το κολλώδες νερό της ζωής ενός άλλου, ένα κυριολεκτικά αλαζονικό τέλος- το σημάδι μιας διεστραμμένης ιδιοφυΐας ή φτηνά, κούφια κόλπα που μεταμφιέζονται σε αυτήν;

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Saltburn (@saltburnfilm)

«Το χάσμα του Saltburn είναι, κατά την άποψή μου, λιγότερο προϊόν της πρόθεσης της ταινίας ως σάτιρας παρά των τεχνασμάτων της – των οπτικών προκλήσεων, των πολυτελών πινάκων του αριστοκρατικού πλούτου και της ακολασίας, της τολμηρής και υπογραμμισμένης τηλεγράφησης της επιθυμίας. Με μια λέξη, τα vibes της, και το πώς να επεξεργαστείς την ψυχαγωγία που είναι κατά κύριο λόγο, και μερικές φορές με επιτυχία, αναπροσαρμοσμένη σε αυτά» γράφει η Andrian Horton στην Guardian συνεχίζοντας:

«Δεν το εννοώ αυτό υποτιμητικά – παρ’ όλη τη χλεύη του ως όρος της αντικουλτούρας που έχει υιοθετηθεί από τον καπιταλισμό (όπως και η λέξη lifestyle), τα vibes είναι ένα ισχυρό εργαλείο του κινηματογράφου, ένας γενικός όρος για τα αφηρημένα, απερίγραπτα συναισθήματα που μπορεί να παράγει η τέχνη.

Τα vibes μπορούν να αποτελέσουν την πύλη για τις άυλες λεπτομέρειες ενός άλλου χρόνου, τόπου, εποχής- στην ιμπρεσιονιστική ταινία Priscilla της Sofia Coppola, για παράδειγμα, μια αέρινη ονειροπόληση των αρχών της δεκαετίας του ’60 μεταφέρει την απομόνωση και την αφέλεια που διέπει το ειδύλλιο της Priscilla Presley με τον Elvis.

Πολυάριθμες ταινίες του φεστιβαλικού κύκλου φέτος – το All Dirt Roads Taste of Salt του Raven Jackson, το Zone of Interest του Jonathan Glazer, το Janet Planet της Annie Baker, το Occupied City του Steve McQueen – χρησιμοποιούν συναισθήματα, διάθεση, οπτική γλώσσα και αισθητηριακή εμπειρία για να επικοινωνήσουν ένα κομμάτι της ανείπωτης ανθρώπινης εμπειρίας- όλες μαζί, όπως έγραψε η Beatrice Loayza των New York Times, επιχειρηματολογούν ενάντια στην τυραννία της ιστορίας στον τρόπο με τον οποίο αξιολογούμε τα μέσα που βασίζονται στην οθόνη».

Πλουτίζει σε κοντινά πλάνα τον ιδρώτα του Felix, τον αυχένα του, τους κοιλιακούς του, το κορμί του σε χάδι, όπως τον κατασκοπεύει μέσα από ένα παράθυρο

Μιλάμε, δηλαδή, για μια καυτή ταινία;

Υπάρχει ένα επιχείρημα και μια μοναδική χρησιμότητα για τα vibes, ή «στιγμές οπτικοακουστικής ευγλωττίας», όπως το έθεσε ο Kyle Chayka του New Yorker σχετικά με την άνοδο των vibes στο TikTok, όπου οι χρήστες γοητεύτηκαν από το ελαφρώς παραπλανητικό μάρκετινγκ του Saltburn ως καυτή ταινία, το σοκ της σκηνής της μπανιέρας ή τη φαινομενικά φιλική σχέση μεταξύ του Elordi και του συμπρωταγωνιστή του Barry Keoghan.

Το Saltburn είναι ένα έργο που προωθεί συνειδητά τα vibes, και η Fennell είναι καλή σε αυτά. Στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε πλούσια μοντάζ, νοσταλγικά needle drops και διοράματα βασανισμένης ομορφιάς και μυϊκής δύναμης.

Ξεκινάει με τον ενήλικα Oliver Quick (Keoghan) να διακηρύσσει ότι «δεν ήταν ποτέ ερωτευμένος» με τον υπέροχα απόμακρο Felix Catton του Elordi, και στη συνέχεια πλουτίζει σε κοντινά πλάνα τον ιδρώτα του Felix, τον αυχένα του, τους κοιλιακούς του, το κορμί του σε χάδι, όπως τον κατασκοπεύει μέσα από ένα παράθυρο. Αυτή, μας λένε συνοπτικά, είναι μια ταινία για τη μέθη και το κόλλημα. Θέλει πρώτα να κοιτάς και να αισθάνεσαι και μετά να σκέφτεσαι.

Δείτε το επίσημο trailer:

Τα σχόλια είναι κλειστά.